Termékek

AdalékAromaBotBottartóDobozok, ládákCsalikKiegészítő, kellékErnyőEtetőanyagBojliFőtt magvakHaltartó, merítő, csalihálóPelletHorogMűcsaliÓlomOrsóRuházatSzemüvegekSzettTáska, botzsák, száktartóÚszóVersenyládaDVD-k, KönyvekVödör, dézsaZsinórBojlis kellékekFeeder / fenekezős horgászat kellékeiRablóhalas kellékekRakós botos horgászat kellékeiÚszós horgászat kellékei

2009. július 14.Az etetőanyag

Hozzászólások (7 db)

Horgászataink során ahhoz, hogy eredményesek lehessünk, és a halakat ne keljen becserkészni, őket kell magunkhoz csalogatni. Ennek legegyszerűbb módja, a halak számára kívánatos etetőanyag készítése, és annak a megfelelő helyre juttatása.

Az etetőanyag

A finomszerelékes horgászat egyik alapja a jól megválasztott, kellő alapossággal elkészített, és megfelelően, a kívánt helyre pontosan bejuttatott etetőanyag.

Ezért fontosságának megfelelő terjedelemben foglalkozunk a témakörrel.
Segítségül Kondics Krisztiánt hívtuk, aki nem csak az etetőanyag keverésében segített, de a későbbiek során a különböző adalékanyagok helyes kiválasztásában és elkészítésében is közreműködik.

Ahhoz, hogy a horgászatunkhoz legmegfelelőbb etetőanyagot kiválasszuk, rendelkeznünk kell némi információval. Információval a vízről, és a benne megtalálható halakról.
Amit a vízről tudnunk kell, az a víz hőmérséklete, mélysége, a mederfenék alakulása, és a víz áramlása.
Amit a halakról fontos tudnunk, hogy a vízben, de elsősorban a mi horgászhelyünkön milyen halak találhatók és azokból milyen méretűeket foghatunk.

Ezek a szempontok határozzák meg elsősorban, hogy milyen legyen etetőanyagunk, amit horgászatunkhoz előkészítünk.

Az etetőanyagokat megkülönböztetjük színük szerint, összetevőik szerint, szemcseméretük szerint.

Melegebb vízben bátran használhatunk világos színű etetőanyagot. Helyenként az egész világos, szinte citromsárga etetőanyag a sikeres.
Kavicsbánya tavakban, ahol az iszaposodás még nem fedte le a mederfeneket, megszokott a sárga szín, itt a halak nem idegenkednek ettől.

A lehűlőben lévő, de már hideg, vagy melegedő, de még hideg vizekben a sötét színű etetőanyagokat válasszuk, mert ilyenkor a halak a tiszta vízben óvatosan táplálkoznak.
Nem csak óvatosabban táplálkoznak azonban, hanem óvatosabban is viselkednek, így a környezeti színektől nagyban eltérő színekkel szemben bizalmatlanabbak.
Az etetőanyagot alkotó szemcsék mérete több szempontból is fontos. Nem használhatunk durva, kifejezetten nagy szemcseméretű etetőanyagot, ha célhalunk az apró keszeg.
Figyelembe kell vennünk a szemcseméretet az etetőanyag nedvesítése során is.

Az etetőanyag elkészítését a víz hozzáadásával kezdjük. Járjunk el körültekintően a víz kiválasztásánál, mert ennek az apróságnak a későbbiekben még fontos szerepe lehet.
Ideális esetben az etetőanyagot annak a víznek a hozzáadásával nedvesítjük, amelyik vízen azzal az etetőanyaggal horgászni szeretnénk.
Nincs azonban minden esetben módunk arra, hogy ezt megtegyük. Néha kompromisszumot kell kötnünk, és marad a csapvíz, amely biztosan tiszta, de klór tartalma miatt nem a legjobb megoldás.
Ha nincs más lehetőségünk, engedjünk egy edénybe megfelelő mennyiségű vizet, majd forraljuk fel.
Forralás után fedő nélkül hagyjuk a vizet kihűlni.
Ezzel az eljárással közelebb jutottunk a helyes úthoz, de a horgászvíz vizét nem tudtuk helyettesíteni.

Fontos, hogy az etetőanyag nedvesítését tiszta kézzel végezzük, de a keverés előtt közvetlen ne mossunk kézmosóval, vagy szappannal kezet.
Ezt a halak a későbbiek során megérezhetik. Ugyanolyan fontos, hogy a nyári melegben, ha testápolót, vagy a leégés ellen naptejet használunk, a kezünket alaposan tisztítsuk meg a krémtől, olajtól, mert a halak tetszését ez az illat, íz sem fogja elnyerni.

Az etetőanyag kiválasztását követően a száraz anyagot öntsük vödörbe, vagy dézsába. Ha kettő kiló etetőanyagnál többet keverünk, célszerűbb a dézsa használata.
Kényelmesebben, alaposabban keverhetjük meg a nagyobb edényben az etetőanyagot.
Ha többféle etetőanyagot szeretnénk együtt nedvesíteni, ezeket az anyagokat szárazon öntsük össze és nedvesség hozzáadása nélkül keverjük össze alaposan.
Csak ezután kezdjük adagolni a vizet.

Az etetőanyagok többsége három - hat deciliter vizet képes úgy felvenni, hogy még nem nedvesítettük túl.

Fontos, ha már valamilyen etetőanyag keverésében, vagy az azzal való horgászatban rendelkezünk némi tapasztalattal, és értünk már vele el sikereket, akkor ebből az etetőanyag családból válasszuk a többi etetőanyagot is.
Minden etetőanyag másként viselkedik nedvesítéskor, másként a vízben.
Ha valamelyiket már kiismertük, kisebb eséllyel rontjuk el horgászatunkat.
Ha azt a szempontot vesszük elsődlegesnek, hogy mivel horgászik a szomszéd, akkor soha nem ismerjük meg igazán a magunk által kiválasztott etetőanyag családot.

Kezdjük a nedvesítést egy deciliter víz hozzáadásával, majd keverjük meg alaposan az etetőanyagot.
Figyeljünk arra, hogy a keveréskor használt edény aljáról, és faláról is szedjük le alaposan az odatapadt etetőanyagot.
Az első víz hozzáadása után a keveréken alig látszik változás, ennek ellenére legyünk alaposak és legalább egy percig keverjük az etetőanyagot.
A következő víz hozzáadása után ugyanaz a feladatunk, mint az első deciliternél volt.

Ha a második egységnyi vizet is az etetőanyaghoz adagoltuk és alaposan megkevertük, hagyjuk azt egy kicsit állni. Foglalkozzunk néhány percet a szerelékünkkel.
Öt - tíz perc után folytassuk csak a keverést a további víz hozzáadagolásával. Az optimális az, ha a szükséges mennyiségű vizet legalább négy - hat alkalommal adagoljuk az etetőanyaghoz.
Így annak a kockázatát is csökkentjük, hogy az etetőanyagot túlnedvesítjük, illetve a nagyobb szemcséknek is több időt biztosítunk arra, hogy a vizet magukba szívják.
Az így elkészített etetőanyagot fedjük le és hagyjuk állni.
Ha etetőanyagunk keverésére fél órát szánunk, akkor a keverék akár tökéletes is lehet. Ez az idő azonban nem elég, ha a kiválasztott etetőanyagban nagyobb szemcsék is találhatók.
Ezeknek a szemcséknek ennél több időre van szükségük, hogy nedvességtartalmuk azonos legyen a kisebb szemcsékével.

Ennek jelentősége akkor van, amikor az etetőanyagot a horgászat helyén vízbe juttatjuk.
A szárazon maradt szemcsék a vízben nem fognak elsüllyedni, vagy ha a gombócba gyúrva elsüllyed, a gombóc szétesése után a víz felszínére fognak emelkedni.
Ha azt mondtuk, hogy a horgászhelyünkre a halakat az etetőanyaggal csalogatjuk oda, akkor az is igaz, hogy az onnan távozó etetőanyag a halakat el is viheti.

A reggeli horgászatokra szánt etetőanyagot előző este is elkészíthetjük. Az éjszakai állás során a lefedett etetőanyag nem tud kiszáradni.
Horgászat előtt az etetőanyagunk állagát ellenőrizzük, és ha szükséges további víz hozzáadásával keverjük azt készre.
Ha az előző esti keverésre nincs lehetőségünk, akkor a horgászatot az etetőanyag elkészítésével kezdjük.
Így kellő idő áll rendelkezésre a szemcséknek, hogy teljesen átnedvesedjenek.
Csak ezek után kezdjük előkészíteni horgászhelyünket.

Sokan, nagyobb tapasztalattal rendelkező horgászok az etetőanyagot kissé túlnedvesítik, majd állni hagyják.
Mivel a nagyobb szemcsék a kezdetben feleslegesnek tűnő víz mennyiséget később magukba szívják, az etetőanyag állaga megfelelő lesz.
Kezdőknek azonban mindenképpen az első keverési módot javasolnám, mert a hiba lehetősége úgy sokkal kisebb.

Ha az etetőanyag keverésével elkészültünk, jöhet a rostálás, törés.

Az etetőanyag szemcseméretétől függően használhatunk kisebb, vagy nagyobb lyukú rostákat. A rostán áttört etetőanyag homogénebb, a szemcsék nedvességtartalma is egyenletesebb.
Nem minden esetben keverünk pusztán csak etetőanyagot.
A halak számára ezer kis ötlettel, különféle folyékony, vagy szilárd adalékanyaggal tehetjük még kívánatosabbá, ellenállhatatlanabbá a számukra készített csemegét.
Ezekre az apró, de nagyon fontos fortélyokra következő írásunkban térünk ki.

Molnár Zoltán

Kapcsolódó anyagok

Hozzászólok

Hozzászólások

2 oldal, 7 összesen, 1-5 ««  «  1 2  »  »»

2012.04.06. 13:35

Apukámnak holnap lesz a szülinapja.Szeretnék valami horgász cuccot adni neki.Mit adjak?

2009.07.15. 13:25 Molnár Zoltán

Kedves Titanka
Az etetőanyagról szoló sorozat felöleli úgy a témát, hogy az általad megfogalmazott kérdésekre is kapsz választ.
Érdeklődésedet köszönve

Molnár Zoltán

2009.07.14. 23:56

Kedves Molnár Zoltán!

Érdeklődássel olvastam az etetőanyag cikksorozat első részét. Lenne néhány kérdésem is:

1. Mi módon határozzuk meg az alapetetés mennyiségét (létezik minimál alapetetés)?

2. Az etetőanyagban levő nagyobb szemű dolgok, amiket a pontyok is szeretni szoktak pl. főzött kukorica, pellet stb. utólag kerül bele?

3. Mi alapján dönti el az ember, hogy milyen aromával készít alapetetést?

4. Megfigyeltem, hogy a halak a víz alatti topográfiai vonalakat némileg követő, de jellegzetes vonulási irányok mentén mozognak. Hogyan kell ennek ismeretében létrehozni a halbegyűjtő futószallagot (néhány példán megmagyarázva)?

A nagy örömömre szolgálna, hogyha a fenti kérdésekre a következő cikkekben kitérnél.
Előre is köszönöm.

2009.07.14. 13:19 Fehér Gergő

Legalább nekik nem kell azt a sok felesleges utat bejárni amit mi bejártunk mert senki nem mutatta meg hogy mit és hogyan.
Ennyi előnyük van.

2009.07.14. 12:01 H. Józsi

Igen, de itt látszik hogy a gyerekek irányítással csinálják.
De mi van ha valakinek nincs segítsége? Mire mindenre magától rájön, arra megöregszik.
Én is így jártam:))

2 oldal, 7 összesen, 1-5 ««  «  1 2  »  »»