Termékek

AdalékAromaBotBottartóDobozok, ládákCsalikKiegészítő, kellékErnyőEtetőanyagBojliFőtt magvakHaltartó, merítő, csalihálóPelletHorogMűcsaliÓlomOrsóRuházatSzemüvegekSzettTáska, botzsák, száktartóÚszóVersenyládaDVD-k, KönyvekVödör, dézsaZsinórBojlis kellékekFeeder / fenekezős horgászat kellékeiRablóhalas kellékekRakós botos horgászat kellékeiÚszós horgászat kellékei

2012. május 31.A mágikus kendermag

Hozzászólások (6 db)

Egyre elterjedtebb a különböző apró magvak használata a békés halak horgászata során. Sokan használják sikerrel a kölest, lenmagot, vagy éppen a könnyen beszerezhető búzát. Én mégis a kendermagot tartom a legjobbnak. Ez az aprócska mag sok-sok éve a kedvencemmé vált. A nagy testű pontyok és amurok éppúgy rajonganak érte, mink a keszegnépség. Azon kívül, hogy kis mérete miatt sok időt töltenek el az etetésünkön a halak, olajos mivolta okán nem is telnek el vele.

A mágikus kendermag
Manapság a beszerzése sem okoz különösebb gondot, hiszen bármely horgászboltban kapható. Felhasználásának legelterjedtebb módja a pörkölt őrölt forma, de sok horgász egészben megfőzve is szívesen használja. Meggyőződésem, hogy kapitális méretű bodorkára nem is lehet horgászni nélküle, legyen szó valamely úszós módszerről, vagy akár feeder technikáról. Az apró magvak, köztük a kendermag a bojlis horgászok körében is egyre kedveltebb, a bojli mellé szórt magvak néha csodákra képesek.

A főzéshez egy régi lábasra lesz szükségünk, aminek jó, ha van teteje. A vizet én a horgászataim alkalmával viszem haza. Jobban bízok benne, mint a klóros csapvízben

Habár a Maros Mix kínálatában található kétféle szavatossági idővel is főtt kendermag, én mégis a nyers változatot kedvelem, egyrészt szeretek vele bíbelődni, másrészt, ha magamnak készítem el, akkor megmarad a variálás lehetősége is, megpuhíthatom egészen, de akár főzés közben be is aromázhatom.

A hosszas áztatás nagymértékben lerövidíti a főzési időt, amivel sok energiát spórolhatunk meg

Első lépésként mindig beáztatom a magokat. Erre a célra egy régebben kiselejtezett lábast használok, hogy ne paprikázzam fel túlzottan a családi békét. Az áztató vizet sokan a csapból veszik, én inkább a horgászatról, flakonban viszek haza, szerintem ez jobb. Ha felöntjük a magokat vízzel, ne lepődjünk meg, mert a java részük lebegni fog a tetején, ez azonban a főzési idő előre haladtával megszűnik és lesüllyednek az aljára. Az áztatás során lehet aromákkal is próbálkozni, mert így azokat is magukba szívják a szemek. Ezt a munkafázist érdemes legalább egy nappal a főzés előtt elkezdeni, mert így rövidebb főzési idővel számolhatunk.

Ha főzővizünk felforrt 30-50 perc elteltével már célba is érhetünk

A hosszú áztatás után következhet a főzés. A főzés megkezdésekor mindenképpen nyissunk ablakot, mert rendkívül átható illatok fognak szétterjedni a lakásban, aminek a család többi tagja nem biztos, hogy örülni fog. Vannak, akik a főzővízhez szódabikarbónát, sütőport, vagy cukrot tesznek, mert így a megfőtt kendermagok fényes, fekete színűvé válnak. Én ezek közül a cukrot szoktam használni. Egy evőkanálnyi mennyiség elegendő a főzővízhez.

Egy evőkanál cukor előhívja a színeket

Ha ezzel megvagyunk és fel is forrt a vizünk, akkor állítsuk takarékra a gázrózsa lángját és lassú tűzön főzzük tovább mindaddig, míg a magok ki nem nyílnak és a kicsi fehér csírák ki nem bújnak belőlük. Ha már nagy arányban látszanak csírák, akkor kész vagyunk. Ekkor zárjuk el a gázt és hűtsük vissza a magokat hideg vízzel, így azok nem puhulnak tovább. Vannak horgászok, akik a főzővizet az etetőanyag bekeverésére használják fel és esküsznek rá, hogy jó. Bevallom, én nem próbáltam még, de aki szeret kísérletezni, annak egy jó ötlet lehet.

Az elkészült kendermag

Ismeretes még a termoszos elkészítés is, melynek során egy termoszba öntsük bele a magokat. Arra figyeljünk, hogy hagyjunk helyet a duzzadásnak, mert különben termoszunk tönkre mehet. Ha ez meg van, akkor öntsük fel azt forró vízzel, majd zárjuk le. Másnapra elkészül a házilag főzött, friss kendermagunk. Ez a megoldás egyszerűbb és tisztább is, de nagy mennyiséget nem tudunk egyszerre előállítani.
A főtt kendermagot mindig vízben tároljuk, mert könnyen kiszáradhat és akkor lebegővé válik. Hűtőben egy hétig is eltartható, de fagyasztó szekrényben ettől sokkal hosszabb ideig minden gond nélkül eláll.

Horogra tűzése eleinte nehézkes lehet. Titka, hogy ujjainkkal kissé nyomjuk össze a magot, így a repedés kitágul, amibe már könnyedén belefűzhetjük horgunkat

A kendermagos horgászat követel némi változtatást szerelékünk összeállításakor. Úszós technika esetén igyekezzünk kerülni a sörétólmok használatát, helyette inkább styl ólmokat használjunk, ugyanis a sörétólmot ehető kendernek nézve fognak megfoghatatlan kapásokat okozni a halak. Ez feeder szerelék esetén is igaz lehet, ha fekete gumigyöngy ütközőt használunk. Horgászat közben igyekezzünk a folyamatos bejuttatásra, hogy a halakat mindig terített asztal várja. Ha így teszünk, előbb-utóbb belefeledkeznek a táplálkozásba és élmény dús horgászatban lehet részünk.

Ez a gyönyörű dévérkeszeg egy szem kender és három szál tűzőszúnyog érdekes kombinációjára kapott

Nyári időszakban a bodorka, jászkeszeg és domolykó horgászatára lehet a legjobb csali, de etetőanyagba keverve a márnákra ugyanúgy eredményes, mint a pontyokra, vagy amurokra. Minden békéshal szereti, tehát nem foghatunk mellé pár marék kendermaggal az etetőnkben. Ha mindezeket az apróságokat figyelembe vesszük, könnyedén előállíthatjuk a kendermagunkat, amely vélhetően nagy hatással lesz majd a halakra. Sok sikert és élménydús horgászatot kívánok hozzá.

Kálló Kornél

Kapcsolódó anyagok

Hozzászólok

Hozzászólások

2 oldal, 6 összesen, 1-5 ««  «  1 2  »  »»

2014.04.07. 07:56

Sziasztok. Én még nem próbáltam a kender magot de itt az ideje. Kérdésem az lenne hogy törpeharcsás vizen érdemes e foglalkozni vele?

2012.06.06. 11:07

Sziasztok!

Életemben egyszer csaliztam vele és kellemeset csalódtam. Egyik barátommal mentünk október környékén bodorkázni egy tóra.
A módszer a következő volt: rakósbottal horgásztunk és folyamatosan kellett csúzlizni a főtt kendert és a horgon is ez volt a csali. Egy idő után csak nagyobb 20-30 dekás bodorkákat fogtunk, ha csontit vagy pinkit tűztünk a horogra, folyamatosan jöttek az apróságok. Szerintem nagyon jó csali, de nem minden vízen működik.

Üdv. Robi

2012.06.06. 10:08

Ha kiváncsi vagy senki se tart vissza, hogy kipróbáld :) Vannak alkalmak mikor jó lehet, vagy legalábbis alternatív megoldásként ott lapulhat. pl törpés vízen

2012.06.06. 08:40

azert arra kivancsi lennek h mit erne mondjuk a csonti,pinki es a gilisztaval szemben..nem beszelve a szunyogrol...
ezzel az angolokat akarjuk utanozni,csak arrol megfeledkeztünk h ott mar reges-reg hasznaljak a horgaszok es a halak mar hozzaszoktak..
etetesre biztossan hasznalhato,de horogra..

2012.06.02. 19:17

Én a magok főzésére egy régi kiselejtezett kuktát használok. (Búza, kender stb.) Fél nap előáztatás után éppen csak addig, amíg felforr a víz ekkor lekapcsolom a gázt és a saját levében megpuhul mire kihűl a víz. Mivel a horgásztanya a yíz parton van, én is mint Kornél, azt a vizet használom. A kukoricánál egy nap az áztatás és kihűlés után újra felfőzöm, mert másképp kemény marad a héja.

2 oldal, 6 összesen, 1-5 ««  «  1 2  »  »»